#SexForGrades: We Are Not Doing Enough To Protect The Girl Child – Kiki Mordi

 

Days after the release of a documentary by the BBC, Journalist, Kiki Mordi, has continued to speak about the impact of the project.

The documentary themed #SexForGrades, which was filmed secretly by a team of undercover journalists, disguised as students, sought to expose the age-long tradition of sexual harassment in universities.

Speaking on Channels Television’s breakfast show, Sunrise Daily, Mordi who says she has been a victim of sexual harassment, noted that the society is not doing enough to protect the girl child.

According to her, the menace goes beyond tertiary institutions to secondary and even primary schools, further widening the education gap between men and women.

“I dropped out of school, I was robbed of my education,” she said while stressing that the conversation needs to be taken more seriously especially as the world marks the International Day of the Girl Child.

“The girl child is not protected. She is not protected at home, she’s not protected in school. It’s a very important message and it’s very important for all of us to remember that we are not doing enough to protect the girl child. It seems like we’ve all agreed to it. It’s like a silent agreement and we need to stand up.. we can’t be silent in the face of oppression”.

Speaking about why she chose not to hide her identity in the documentary, Mordi explained that she’s aware of the risks involved in such a project.

However, because she of her personal experience, she chose to be a voice to the many voiceless victims of sexual abuse.

“I had to put my human face to it. Apart from being a journalist, I also came from a place of experience.. I know what it feels like to be in that space and I don’t have a problem with putting my face out there. I just felt I should marry my humanity and journalism and it worked out well,” she said.

She, however stressed that “parents have a huge role to play in making sure that they protect their children”.

Beyond that, Mordi believes that university authorities also owe it to their students, to protect them.

According to her, despite hearing comments that some lecturers also get abused, she believes that the lecturers still have an upper hand and don’t necessarily have anything to lose if they chose to reject sexual advances.

As part of efforts to help curb the menace, she believes dissolution of lecturers’ powers is a good place to start.

“Sexual harassment is a huge problem that goes beyond the four walls of schools but if at the very least, we can make our schools safe, I think that means that we are listening and we are doing something about the problem,” she said.

Read Also: UNILAG Shuts Down ‘Cold Room’ Where Lecturers Allegedly Assault Students

‘Cold Room’ 

Following the release of the documentary which sparked various reactions, the university has since suspended two lecturers, Dr. Boniface Igbeneghu and Dr. Samuel Oladipo.

Both lecturers were captured in the video, making advances to the reporter who had disguised as a 17-year-old seeking admission.

Their actions, according to the university, contravene the policy of the institution which requires lecturers to provide parental care for students.
Meanwhile, the ‘Cold Room’, where lecturers allegedly sexually assault students has also been shut down.

The development was announced on Monday in a statement by the Principal Assistant Registrar (Communication Unit) of the university, Taiwo Oloyede.

Dr Igbeneghu had mentioned the ‘Cold Room’ in the documentary, describing it as a place where lecturers meet to “touch students’ breast” at the staff club of the university.

According to him, “nothing good comes free” and the ‘cold room’ experience is the price some female students have to pay to have good grades.

BBC Presenter Sacked Over ‘Racist’ Royal Baby Tweet

A handout photograph released by The Duke and Duchess of Sussex on May 8, 2019 shows Britain’s Prince Harry, Duke of Sussex (L), and his wife Meghan, Duchess of Sussex (R), accompanied by Meghan’s mother Doria Ragland, showing their newborn baby son, Archie Harrison Mountbatten-Windsor to Britain’s Queen Elizabeth II (C) and Britain’s Prince Philip, Duke of Edinburgh (L), at Windsor Castle in Windsor, west of London on May 8, 2019. PHOTO: CHRIS ALLERTON / SUSSEXROYAL / DUKE AND DUCHESS OF SUSSEX / AFP

 

Veteran British broadcaster Danny Baker was on Thursday fired by the BBC after tweeting a picture of well-dressed couple holding hands with a chimpanzee in a suit, tagged with the caption “royal baby leaves hospital”.

Accusations of racism immediately flooded his timeline, as new royal baby Archie has mixed-race heritage through mother Meghan, and he later took down the picture, apologising for the “possible connotations”.

But the BBC announced Baker, 61, would be leaving his job as a presenter on Radio 5 Live.

“This was a serious error of judgment and goes against the values we as a station aim to embody,” said the broadcaster.

“Danny’s a brilliant broadcaster but will no longer be presenting a weekly show with us.”

Baker, who made his name as a music writer during the punk era, began his radio career in 1989 and has also presented television quiz shows.

READ ALSO: Pope Changes Church Law To Make Reporting Sex Abuse Obligatory

He hit back at his sacking, saying the BBC “threw me under the bus” and that the racial implications of his tweet “never occurred to me because, well, mind not diseased”.

“Would have used same stupid pic for any other Royal birth or Boris Johnson kid or even one of my own. It’s a funny image,” he said.

But ITV news anchor Charlene White said the tweet was “unacceptable”.

“To post a pic picturing a 3-day old baby of mixed heritage as a monkey, then claim it was a joke? That’s old-school prejudice and racism at its peak,” she wrote.

Meghan and husband Prince Harry showed off Archie to the world for the first time on Wednesday after his birth on Monday.

AFP

Russia Accuses BBC Of Spreading ‘Terrorist’ Ideologies

Russia Flag

 

Russia’s media watchdog accused the BBC Thursday of spreading the ideologies of “terrorist groups” via online publications of its Russian service, the latest in a tit-for-tat row over media impartiality.

Roskomnadzor, the state communications and media watchdog, said it would investigate whether the BBC was breaking the law.

This was the latest volley in a wave of rhetoric against the BBC, after Britain’s broadcasting regulator Ofcom last year said the Moscow-funded RT channel had broken broadcasting standards.

“Currently we have discovered materials which transmit the ideologies of international terrorist groups (quotes of terrorist al-Baghdadi)” on the BBC’s Russian language website, Roskomnadzor said in a statement.

Abu Bakr Al-Baghdadi is the leader of the Islamic State jihadist group, also known as ISIS.

Russian law does not forbid quoting individuals considered “terrorists”, however, any mention of such outlawed groups has to come with the disclaimer that the group is banned in Russia.

The watchdog said it would probe whether material broadcast by the BBC “corresponds with Russian anti-extremism legislation”.

The BBC said in a statement sent to AFP that it “fully complies with the legislation and regulations of every country” in which it operates.

The Russian statement did not cite any specific articles or dates.

Roskomnadzor also said it had requested documents from the BBC’s Russian services to investigate whether it was breaking a new law limiting foreign ownership of Russian media.

BBC’s Russian service is limited to the internet, but it has expanded in recent years and has many top reporters on the team dealing with often sensitive political subjects.

Britain’s Ofcom said in December it had found violations of impartiality rules in seven of RT’s shows broadcast after the Salisbury nerve agent attack on former Russian double agent Sergei Skripal and his daughter Yulia.

The statement was not followed by any sanctions.

Moscow said at the time that any proceedings against the BBC were a “mirror measure” for Britain’s “constant propaganda against RT”, a state-owned channel.

AFP

Russia Probes BBC After British Regulator Warns RT

 

Russia’s broadcasting watchdog on Friday said it was probing the BBC in retaliation after the British regulator said Kremlin-funded RT television broke broadcasting standards.

The Roskomnadzor watchdog said it is “starting control measures” into the compliance with Russian law of BBC World News, an international channel available in Russia, and the BBC’s websites.

The BBC’s Russian-language service is online only.

Roskomnadzor said the checks were “due to the situation over the issuing of a decision by the British regulator on violations by RT channel.”

Britain’s Ofcom regulator said Thursday it had found violations of impartiality rules in seven of RT’s shows broadcast after the Salisbury nerve agent attack on former Russian double agent Sergei Skripal and his daughter Yulia.

“We have told RT that we are minded to consider imposing a statutory sanction,” Ofcom said. “The broadcaster now has an opportunity to make representations to us, which we will consider before proceeding further.”

RT editor-in-chief Margarita Simonyan criticized Britain’s claims of violations as “drivel” on Twitter on Friday.

“Yesterday the British media watchdog rolled out SEVEN warnings against us, absolutely out of the blue. And they made it clear to us that they will take away our license,”  she wrote.

She said that in her view Roskomnadzor will have to use a microscope to find an alternative point of view on the BBC.

AFP

Burundi To Suspend BBC, VOA Radio Broadcasts

Karenga Ramadhan, president of The National Council of Communication in Burundi, speaks during a press conference in the capital Bujumbura on May 4, 2018, to announce the suspension of BBC and VOA for six months from May 7. PHOTO: AFP

 

Burundi’s press regulator on Friday said it was suspending broadcasts by the BBC and Voice of America (VOA) by local radio stations ahead of a constitutional referendum on May 17.

The head of Burundi’s National Communication Council told journalists in Bujumbura that a six-month ban would come into force on Monday.

Karenga Ramadhani accused the BBC and VOA of “breaches of the law governing the press and ethics”.

The BBC, he said, “damaged the reputation” of President Pierre Nkurunziza during a discussion programme and had “ignored” previous warnings.

Burundi’s government earlier this week urged the regulator to “take action” against the BBC which it accused of spreading “incendiary statements… hatred and subversion”.

VOA is accused of spreading “very tendentious” information and hiring a journalist “sought by Burundian justice”.

French broadcaster RFI also received a warning for disseminating “tendentious and misleading” information.

Two local stations, Isanganiro and CCIB FM+, were also issued with warnings over an alleged lack of  “rigorous verification of sources”.

Both the BBC and VOA broadcast daily in the national language, Kirundi, and have for decades drawn large numbers of avid listeners, especially in rural areas.

“This is a sign of the times, because even the previous regimes never dared to close the BBC, even during the civil war when it gave voice to the rebels who are now in power,” a Burundian journalist said on condition of anonymity.

“The Burundian government has decided to silence them while we are in the middle of an referendum campaign, probably so that Burundians do not hear those who advocate ‘no’ or call for a boycott,” he added.

Burundians are due to vote in a constitutional referendum that would allow Nkurunziza to rule for another two terms up to 2034.

The 54-year-old president has ruled the tiny central African nation since 2005. His run for a controversial third term in 2015 triggered a deep political crisis that has since seen 1,200 people killed and 400,000 forced from their homes.

The violence and abuses are being investigated by International Criminal Court (ICC) while a vicious press crackdown has seen the majority of independent journalists leave the country.

The BBC on its website says it broadcasts to Burundi on FM relay stations and on two local partner stations.

VOA says it has two FM transmitters in Burundi “that likely will be shut down if the government follows through on the ban.”

“However, listeners still could tune in to VOA broadcasts on shortwave, the internet or FM transmitters in neighboring Congo or Rwanda,” it says.

AFP

Liverpool’s Salah, Mane Nominated BBC’s African Player Of The Year

Liverpool duo Sadio Mane and Mohamed Salah were among five nominees named for the BBC’s African Footballer of the Year award on Saturday.

Mane’s fine form for Liverpool has carried over to the international stage as the winger helped Senegal qualify for the World Cup for the first time since 2002.

Egypt winger Salah has also impressed for club and country.

Salah has 12 goals this season for Liverpool following his move from Roma and it was his late penalty that sent Egypt to the World Cup for the first time since 1990.

Chelsea’s Nigeria wing-back Victor Moses, Borussia Dortmund and Gabon forward Pierre-Emerick Aubameyang and RB Leipzig’s Guinea midfielder Naby Keita make up the rest of the shortlist.

Aubameyang became the first African to top the Bundesliga’s scoring charts outright with 31 goals last season.

Keita, who has agreed to join Liverpool at the end of this season, made the Bundesliga team of the year as his club were surprise qualifiers for the Champions League.

Moses has thrived under Chelsea manager Antonio Conte, becoming a key figure at right wing-back for the Premier League title winners last season.

The BBC will announce the award winner on December 11.

AFP

BBC Launches New Korean Language Service

The BBC launched a new Korean language radio and online service on Tuesday that will be available to listeners in North Korea if the signal is not blocked.

The service, a part of the BBC’s biggest global expansion since the 1940s, will have a dedicated team of journalists in Seoul, London and Washington.

“Audiences in the Korean peninsula and Korean speakers around the world can now hear radio broadcasts and access the latest news online,” the BBC World Service said in a statement.

“BBC News Korean will build on the long-standing reputation for fairness and impartiality the BBC World Service has earned all over the world,” said Francesca Unsworth, director of the BBC World Service.

A BBC World Service spokesman said without giving further details that monitoring by the BBC had shown that “at least part” of the new broadcasts were getting through to North Korea despite “jamming”.

The service is broadcast on shortwave for three hours a day and one hour on medium wave, seven days a week.

The BBC in its statement provided the times for the transmissions both in Seoul and Pyongyang.

Listeners could face heavy punishment for tuning in in North Korea, which was ranked the second worst country in the world for censorship after Turkmenistan by US human rights group Freedom House.

Korean is one of 12 new BBC services being rolled out this year thanks to a £291 million (332 million euro, $393 million) grant from the British government, including broadcasts in Pidgin, Punjabi and Yoruba.

AFP

BBC Pays Top Male Star Five Times More Than Top Woman

Britain’s BBC revealed a yawning gap between the pay of its top male and female stars on Wednesday when the national broadcaster named its highest earners for the first time.

The 95-year-old corporation said Chris Evans, the radio and TV presenter who hosted Top Gear for one series, was top of the list, taking home up to 2.25 million pounds ($3.3 million) in 2016/17.

In contrast, the highest paid woman was entertainment presenter Claudia Winkleman, who earned less than half a million pounds for her work on Strictly Come Dancing and other shows.

The BBC has come under pressure for years to say how much it pays its highest earners and the obligation to name them was part of its latest 10-year funding settlement with the government.

BBC Names First Female ‘Doctor Who’

Jodie Whittaker

The lead role in British sci-fi television series “Doctor Who” will be played by a woman for the first time in its more than 50-year history, the BBC said on Sunday.

After much speculation over the role, Britain’s public broadcaster said 35-year-old British actress Jodie Whittaker, who starred in the award-winning television crime drama series “Broadchurch”, will play the 13th Doctor.

The news was announced in a one-minute video clip broadcast on television after the Wimbledon tennis men’s final match, showing the actress walking through a forest wearing a long coat and hiding her face with a hood until the final moment.

The Doctor, who travels through time in what from the outside appears to be a blue police telephone box, has the ability to regenerate, allowing a number of actors to play the role since the series was first broadcast in 1963.

Whittaker will replace Peter Capaldi, who took on the role in 2013 amid an increasing clamour that it should go to a woman. His final episode will be the 2017 Christmas special. Previous “Time Lords” include Tom Baker, Christopher Eccleston and David Tennant.

Whittaker said it was “completely overwhelming” to be taking on the role and she wanted to tell fans of the series “not to be scared” by her gender.

Court Adjourns Case Against Dele Belgore Till May 31

The Federal High Court sitting in Lagos has adjourned to May 31, 2017 the hearing of a motion seeking to terminate the charge against a Senior Advocate of Nigeria, Dele Belgore and a former Minister Of National Planning, Professor Abubakar Suleiman.

The Economic and Financial Crimes Commission (EFCC) arraigned Mr Belgore alongside Professor Abubakar Suleiman for alleged money laundering.

Both men were accused of conspiring to take possession of the sum of 450 million Naira, which the EFCC claims forms part of the proceeds of an unlawful act.

The defence council filed the application seeking to terminate the proceedings on the grounds that the prosecution did not file an affidavit to show it had not completed investigation on the matter.

The prosecution, however, argued that if an application is brought after a plea has been taken as to the validity of a charge, it can be considered alongside the substantive matter.

After listening to both counsels, Justice Reliwan Aikawa agreed that the motion could be heard alongside the substantive matter, and therefore adjourned the matter to May 31.

We Will Continue To Make Every Naira Count – Adeosun

The Minister of Finance, Mrs Kemi Adeosun, has outlined some steps on how Nigeria’s economy should be taken out of recession.

She was one of the guests on the 2017 special May Day edition of the programme, The Platform; a lecture series organised by the Covenant Christian Center Lagos.

While addressing Nigeria’s financial crisis, Mrs Adeosun blamed the past administration for concentrating only on current expenditure, leaving the agriculture sector and other areas unattended to.

According to her, what the government spent money on, were the wrong things and that’s the result the nation now suffers.

“There is always a lag between action and effect. We are now suffering the effect of what was done two, three years ago.

“Ninety per cent of government expenditure was on what we call recurrent, which involves salaries, travel, training, welfare (food), that’s what we were spending money on and only 10% went on capital.

“Capital includes roads, rail, power, housing, building educational institutions and only 10% of government expenditure was capital.

As a way forward, she however, stated that “For the rest of the economy, agriculture, services, banking, trade, people must pay taxes; there must be more revenue. We can’t all rely on oil.

“We are going to be pushing out quite a few initiatives to improve our revenue. Then on our course, we will continue to be efficient, prudent, continue to make sure that every Naira counts.”

Also speaking at the programme was the former governor of Anambra State, Peter Obi, who believes that the nation has imbibed a system of eating for today only and letting tomorrow take care of itself.

“The reason why we are talking about massive borrowing today is because we didn’t save yesterday.

“No nation can survive without saving for tomorrow – Never, and that is the crisis we face today,” he asserted.

Mrs Adeosun however, stressed that the past is gone and in moving forward, the plan is to improve oil and non-oil taxes in order to get the balance right.

Workers’ Day: FG Urges Nigerians To Rededicate To National Service

Workers DayThe Federal Government has urged Nigerian workers to re-dedicate themselves to the service of the nation, particularly now that the government is embarking on the implementation of the economic recovery and growth plan.

The Minister of Interior, Lt Gen Abdulrahman Bello Dambazau (Rtd), made this known in a statement signed by the director overseeing the office of the permanent secretary, on Friday.

Meanwhile, he congratulated Nigerian workers for their resilience, and hard work, especially to the government of President Muhammad Buhari, even as Monday, May 1, has been declared a public holiday, to commemorate the Workers’ Day celebration.